Jestli si říkáte, že Liska je nějak podezřele slovansky znějící jméno pro americký kajak, nemýlíte se. Tenhle kajak je pojmenovaný po Honzovi „Zoidovi“ Liskovi, který byl šéfem teamu ambasadorů značky JK v Evropě a čechách. Bohužel, Honza už mezi námi není… Jeho poznámky k návrhu nového kajaku, který by byl speciálem do jeho oblíbených mělkých brakických vod Baltu, ale u Jacksonů přetavili do plavidla, které pak i na Zoidovu památku pojmenovali.

Jackson Kayak Liska

Jackson Kayak Liska

Jak už jsem napsal, specializací Lisky jsou mělké štikové vody švédska nebo německé Rujány. Záměrem bylo udělat kajak, na kterém se i nováček beze strachu postaví, aby mohl pohledem i nástrahami pročesávat široké okolí. Zároveň aby při té maximální stabilitě nešlo o loď těžkou jako je Bigrig. Také pro menší české vody je pak kajak plně využitelný.

Nedávno jsme o potřebách stání na kajaku vedli s přáteli diskuzi. Je možnost na kajaku stát nějakou výhodou? Podle mne o tom nemůže být sporu. Pokud se na kajaku postavíte, budete najednou vidět do vody mnohem dál. Je to jednoduchá fyzika, změní se úhel, pod kterým budete zrakem pronikat lesknoucí se hladinou. Odhalíte tak mnohem vzdálenější ryby nebo zajímavé podvodní překážky a úkryty než z nízké pozice. Ryby si tedy méně rozplašíte zbytečným přibližováním. Ze stoje budete také nahazovat přesněji a dál. A ze stoje také možná dokážete vést nástrahy zase trochu jiným způsobem. O házení muškařským prutem nemluvě. Stání na kajaku jsem ocenil i při sjíždění českých řek – dá se tak lépe prohlédnout místo pod následujícím jezem nebo peřejkou, a naplánovat trasu průjezdu. Pro někoho dalšího může být výhoda stání třeba v protažení bolavých zad, možnosti se z kajaku po chlapsku vyčůrat apod.

Jackson Kayak Liska je velmi stabilní pro lov ze stoje

Jackson Kayak Liska je velmi stabilní pro lov ze stoje

Rozměry, hmotnost, kapacita…

Pro dosažení nízké hmotnosti je Liska navržen jako dvanáctistopka, má tedy těsně pod 370 cm. Kvůli relativní krátkosti se pak zdá kajak docela široký, ale ve skutečnosti má v nejširším místě 86 cm, což je jen o šest sentimetrů více než má Coosa nebo Cuda 12. Nárůst stability je ovšem výrazný.

Hmotnost je 38 kg, což je více, než mají obě právě jmenované lodě, ale přírůstek hmotnosti je soustředěn do středu kajaku (zejm. pro zpevnění místa ke stání), takže jsem pocitově při manipulaci s kajakem na suchu žádný velký rozdíl nepociťoval. (Na rozdíl od Bigrigu, který má mít 41 kg, ale manipulace s ním není nic pro sušinky.)

Udávaná nosnost je 400 liber (tedy něco přes 180 kg), ale upřímně říkám, že bude velmi záležet na tom, jak zátěž na kajaku rozmístníte. Zcela jinak se bude chovat kajak pod stodvacetikilovým rybářem bez nákladu, a pod rybářem vážícím metrák, ale dalšími dvaceti kily naložené bagáže v podpalubí. Kajak není na nějaké velké nakládání uzpůsoben a zátěž soustředěnou v jednom místě u sedačky bude zvládat lépe. Ještě o tom bude řeč.

Jacksonkayak Liska

Jackson Kayak Liska

Sedačka

Sedačka je rámová a velmi pohodlná Hi-Lo Ergo. Má volbu mezi vysokou a nízkou polohou. Mě osobně přijde nízká poloha zbytečná. Hůř se z ní vstává a kajak je tak stabilní, že nízkou polohu potřebovat nebudete.

Sedačka v dolní poloze

Sedačka v dolní poloze, je vidět posuvný systém. Napravo a nalevo povolíte plastovou matku a s celou platformou popojedete. Úpravu můžete dělat klidně i na vodě. Stejně tak můžete vyndat závlačky na kroužcích a změnit výškovou polohu sedačky. Jen v dolní poloze sedačky závlačce trochu nešikovně překáží při vytahování matka.

Sedačka se usazuje do kolejniček, což umožňuje plynulé posunování dopředu dozadu. Koncept se zdá být chytrý, ale ve skutečnosti ho moc nevyužijete, protože mi nepřijde šikovné mít sedačku jinde, než v nejzadnější pozici. Dokonce musím říci, že bych osobně uvítal sedačku ještě o nějakých deset patnáct možná i dvacet centimetrů víc vzadu. Určitě by se tím zlepšilo předozadní těžiště (a tím jízdní vlastnosti) a lépe by se dosáhlo do držáků na pruty.

Sedačka je jednoduše vyjímatelná a dá se na ní sedět i mimo kajak, třeba u ohýnku na pláži. Příjemně polstrovaná, přitom průtoková, takže nebudete sedět při dešti v loužičce. Za opěradlem je přidělaná na sedačce praktická velká kapsa. Mimochodem, celý systém upevnění sedačky je připraven na to, aby bylo sedačku možné vyměnit za bednu Orion Cooler 25 – sedací chladicí box.

Držáky na pruty

Liska má dva klasické zapuštěné naklopené držáky. Podle mne jde o jednu ze slabin kajaku. Ty držáky by měly být buď umístěny o notný kus dopředu (resp. sedačka dozadu), nebo ještě lépe vyměněny za trubkové na kloubu. Rybář by si tak mohl upravit jejich úhel, aby na pruty lépe dosáhl. Horší dostupnost je znát zejména při chytání ze stoje. Kajak je tak stabilní, že vám umožní se naprosto bezpečně otočit a natáhnout dozadu, ale kdyby byl držáky trubkové a mohl jsem si je natočit kolmo vzhůru, bude to o hromadu lepší.

Obtížně dostažitelné pruty

Pro pruty v držácích na bedně se musím natáhnout, pruty sklopené v držácích kajaku jsou ze stoje skoro nedosažitelné.

Úložné prostory

Aby byl prostor na palubě co nejčistší (kvůli stání nebo i kvůli prostoru pro muškařskou šňůru), nenajdeme tu dlouhý středový hatch, jaký má třeba Cuda nebo Coosa. Středák je posunutý dopředu a je minimalizován, aby nevyčníval ani vysoko nad palubu, ani do podpalubí. Vejde se do něj sváča a pár drobností.

Středový hatch

Středový hatch

Ve středovém hatchi najdete zdánlivě trochu nelogicky vylévací otvor, který bude vaši svačinu koupat. Ve skutečnosti je to montážní otvor pro sondu echolotu. S jeho absencí se asi nepočítá, takže otvor nemá zátku. Pokud nebudete mít echo nainstalováno, docela doporučuji si zátku z nějaké pěny nebo gumy udělat.

Největší krytý úložný prostor je ve špici kajaku. Je dobře dostupný z paluby. Kajak je tak stabilní, že prostě na vodě vstanete ze sedačky a půjdete si pro to, co máte ve špici uloženo. Systém víka je udělán tak, že velmi dobře těsní, ani při vlnách přelévajících se přes špici tudy do podpalubí nenateče.

Přední hatch

Otevřený přední hatch

Přední nákladový prostor

Přední nákladový prostor

Protože je to největší krytý prostor na kajaku (a s největším vstupním otvorem, i když třeba pro velký balík spacáku možná bude stačit jen tak tak), bude vás to možná svádět k tomu, abyste ho narvali věcmi, pokud někam pojedete na vícedenní výpravu. Stan a spaní, náhradní oblečení a boty, jídlo a hlavně pití a voda na vaření. Bohužel, podpalubí není tak průchozí, aby šlo věci natlačit od špičky ke středu kajaku. Zátěž tak zůstane na špici, kterou tak snadno přetížíte, což bude mít negativní vliv na předozadní vyvážení a jízdní vlastnosti.

Ideální místo pro těžký náklad je otevřený prostor za sedačkou. Jestli tedy naplníte nákladem nějaký rozměrnější lodní pytel, je tohle místo na zádi právě pro něj.

Nákladní prostor za sedačkou

Nákladní prostor za sedačkou.

Na fotce je na zádi vidět i otvor a vodicí oka pro spouštění řetězové kotvy na psím vodítku, známé třeba z Coosy. Otvor slouží také jako zadní přenášecí madlo. Trochu jsem se bál, že se nebude držet tak dobře jako klasické madlo, ale zbytečně – úchop je pohodlný.

Ještě k tomu nákladovému prostoru – když budete za sedačkou vozit bednu na rybářské nástrahy s držáky na další pruty, tak se místo na loďák samozřejmě trochu zredukuje.

Za sedačku se hodí dát bednu na rybářské krámy
Za sedačku se hodí dát bednu na rybářské krámy. Na úplném začátku této stránky uvidíte fotku i s jinou bednou, než je moje pivní basa.

Všimněte si na fotce kolečka s logem JK. Jestliže budete chtít Lisku opakovaně nakládat pro vícedenní výpravy, doporučuji v těchto místech udělat otvor pro zadní vstup do podpalubí. Nedělám si srandu. To kolečko s logem je připraveno pro vyříznutí a instalaci rámečku s víkem, který lze koupit. Tady najdete tři fotky dokumentující vyříznutí a montáž zavírání. Vznikne tak zadní hatch, ideální pro nakrmení kajaku těžkým nákladem typu pití a jídlo. Zatížení na „ocasu“ bude mít pro plavbu jenom výhody.

Stabilita a jízdní vlastnosti

Jak už jsem psal, stabilita je prostě neuvěřitelná. A mně můžete věřit, já jsem známý tím, že na svém kajaku (Cuda 14) jen velmi zřídka stojím, protože nejsem s rovnováhou zrovna kamarád. Ale na Lisce (Liskovi? ejhle lingvistický problém) to ke stání prostě svádí. Kajak jsem testoval na pobřeží švédského Ronneby, za podmínek křišťálově čisté prosluněné vody, se štikami natlačenými do nejmělčejších mělčin. Vyhřívaly se tu v prvním jarním opravdovém teplu, ale zároveň byly velmi plaché. Jsem přesvědčený, že bez možnosti stát by se jich ulovilo mnohem méně. Kajak tu dostal na pár dní ke zkoušení také můj kamarád Frenk, dosud kayakfishingem nepolíbený muškař. Od začátku bez problémů na kajaku stál a házel mušákem těžké streamery.

Paluba je vylepena tlumící pěnou
Paluba je vylepena tlumící pěnou. Lépe se stojí, neklouže a tlumí zvuky a vibrace přenášené z kajaku do vody.

Jak ve stabilitě Liska vyniká, v jízdních vlastnostech při delších přesunech ztrácí. To prostě není kajak na nějaké daleké rajzování. Kajak trochu „padá“ na špičku, zvlášť když tomu pomůžete nevhodně rozmístěným nákladem. Kajak je tedy pomalejší a ve vlnách trochu víc cáká.

Ploché dno pro dobrou manévrovatelnost
Ploché dno pro dobrou manévrovatelnost. Ten první otvor je pro sondu sonaru.

Výborná je manévrovatelnost kajaku na místě a mezi překážkami. Loď lze ovládat velmi pohodlně i ze stoje. Samozřejmě, při dlouhých přejezdech bude ploché dno bez výrazného kýlu způsobovat obtížnější držení přímého směru.

 

Více informací: http://entropie.cz/mascha-blog/recenze-kayak-liska.php

 

Share: